Vi arbetar för att ge våra barn och föräldrar en trygg, kreativ och lärorik vardag! Vi tror på att lära tillsammans och arbetar för att skapa miljöer och lärandesituationer som uppmuntrar till att barnen nyfiket och lekfullt får utforska tekniska, matematiska, språkliga, estetiska och naturvetenskapliga upplevelser tillsammans med andra barn och vuxna. Språket och samtalet är i fokus hos oss. Allas tankar och teorier är viktiga för de bidrar till det gemensamma lärandet. Vi tror på att stärka både lärandet och relationerna, att vara nyfiken på varandra och på det vi försöker förstå. Vårt arbetssätt bygger på delaktighet och inflytande och synliggörs av ett aktivt feedbackarbete. Genom att varje år följa ett gemensamt tema skapas en röd tråd, en likvärdighet, i enheten där barnens intresse och medskapande bidrar till varje avdelnings unika tolkning.

Är du nyfiken på Kungsängsenheten? Klicka på länken och titta på filmen om vår verksamhet:

fredag 20 oktober 2017

Äventyret v.42

Den här veckan har vi arbetat med ekollon. Det började med att vi plockade ekollon förra veckan och tanken var att vi skulle skapa med dem men när vi nu plockade fram dem hade det hänt något med dem! Flera av ekollonen hade fått små "svansar" och vi blev nyfikna på att undersöka dem närmare. Vi började med att titta nära och barnen diskuterade kring vad de små svansarna var och vad de skulle bli. Efter det försökte vi skapa egna ekollon med hjälp av lera.
Senare under veckan fick vi idén om att man kanske kan både plantera ekollonen samt sätta dem i vatten. Nu väntar vi med spänning på att något ska hända, kanske växer sig "svansrumporna" längre eller kan det till och med vara så att det växer upp ett träd inne på avdelningen? 
Utöver arbetet med ekollonen har vi varit i vår ateljé och gjort tryck på vitt och svart papper med hjälp av färg och toarullar och ett gäng barn var i gympasalen och hade olika aktivitetsstationer.
Veckan har dessutom bjudit på fint höstväder så vi har lekt mycket ute på gården.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar