Vi arbetar för att ge våra barn och föräldrar en trygg, kreativ och lärorik vardag! Vi tror på att lära tillsammans och arbetar för att skapa miljöer och lärandesituationer som uppmuntrar till att barnen nyfiket och lekfullt får utforska tekniska, matematiska, språkliga, estetiska och naturvetenskapliga upplevelser tillsammans med andra barn och vuxna. Språket och samtalet är i fokus hos oss. Allas tankar och teorier är viktiga för de bidrar till det gemensamma lärandet. Vi tror på att stärka både lärandet och relationerna, att vara nyfiken på varandra och på det vi försöker förstå. Vårt arbetssätt bygger på delaktighet och inflytande och synliggörs av ett aktivt feedbackarbete. Genom att varje år följa ett gemensamt tema skapas en röd tråd, en likvärdighet, i enheten där barnens intresse och medskapande bidrar till varje avdelnings unika tolkning.

fredag 2 mars 2018

Femårsgruppens uppstart!

I torsdags startade den efterlängtade gruppen. Vi började med en fruktstund då vi hälsade på varandra och pratade om vad som kommer att hända under våra träffar. Sedan gick vi vidare till gymnastiksalen där vi lekte lekar tillsammans. 

Namnkull
En fartfylld lek där vi övar på varandras namn! 

Springråttorna
Springråttor, hoppråttor, smygråttor och gåråttor får i tur och ordning röra sig runt den sovande katten, som sen helt plötsligt vaknar...

Tunnelstafett 
Barnen står på ett led och rullar en boll mellan benen, den som står sist tar emot bollen och springer fram och ställer sig först. 

Eldklotet
En spännande lek där salen delas i fyra delar, när musiken startar kommer ett eldklot (en boll) flygandes och då gäller det för grupperna att kasta klotet vidare så fort som möjligt. När musiken tystnar blir den grupp som har eldklotet hos sig av med ett poäng...


Vi funderade även på ett namn till gruppen, förslagen vi fick var
Spanarna
Kompisgruppen
Godisgruppen
5- och 6-årsgruppen
Skolgruppen
5-årsgruppen
6-årsgruppen

Vi bestämde oss för att fundera vidare tills nästa gång vi ses...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar